Teksty Nyogen Senzaki - Listy i Poezje
|
Gotowość Czasu
Eido Shimano Roshi
Istnieje kluczowy koncept, który wyrażam zwrotem „gotowość czasu.”
Kiedy coś się wydarzy, tego nie wiemy, ale będzie to gdy czas jest gotowy.
Jednak, chwila za chwilą, To! To! jest gotowością czasu. Być może nie jesteśmy w stanie dokładnie okreslić jaka była data poczatku rozwoju projektu, ale rozwinął się on z gotowością czasu.
Jesteśmy wszyscy czasowo-zorientowanymi ludźmi, mówiac względnie. Chcemy wiedzieć kiedy coś się zaczeło i kiedy się skończy. Dogen Kigen Zenji dał wspaniałą odpowiedź na to pytanie. Powiedział, by nie zadawać takiego pytania bo nie ma możliwości by na nie odpowiedzieć. Jedyne co możemy powiedzieć jest, od początku bez początku do niekończacego się końca. Jednak dopoki nie pogłębimy naszego zazen ta dwuznaczna odpowiedź nie daje nam satysfakcji. Chcemy dokładnie wiedzieć. Być może po kilku latach praktyki zazen będziesz w stanie zaakceptować to bardzo prawdziwe wyrażenie: od początku bez początku do niekończącego się końca. Gdy Natura Buddhy jest urzeczywistniona, lub z gotowościa czasu. Mowiąc ogólnie, nie jesteśmy silni. Raczej, jesteśmy chciwi i leniwi. Jesteśmy zalęknieni, mamy wiele pomieszania i niepokoju. Ale kiedy możemy doświadczyć i zrozumieć, zobaczyć i poczuć samą Naturę Buddhy, wewnętrzny niepokój będzie uśmierzony. Powodem naszego przeszywającego niepokoju jest to, że nie wiemy czym na prawdę jesteśmy. Kiedy to rozwiążemy urzeczywistniając prawdziwą Naturę Buddhy, możemy się uspokoić. Może jeszcze pozostać chciwość, zazdrość, gniew i inne problemy wynikąjce z dawnych nałogów i karmy, ale ten jeden podstawowy problem jest rozwiązany. To właśnie dlatego Siakjamuni Buddha i wszyscy patriarchowie w tradycji Zen wielokrotnie podkreślają konieczność realizacji twojej Natury Buddhy. Kiedy mówię w ten sposób, masz nadzieję że ta realizacja zdarzy się tego popołudnia lub najpóźniej wieczorem, lub przynajmniej przed zakończeniem sesshin. Będzie fajnie gdy to się zdarzy, ale pamiętaj również o czym mówiłem wcześniej. Jeżeli na prawdę chcesz znać prawdziwe znaczenie Natury Buddhy, musisz zrozumieć gotowość czasu. Jeżeli to rozumiesz, znikają wszelkie rodzaje niepokoju. |
Opublikowane za zgodą ©2009 The Zen Studies Society Tłumaczenie: Ekyo Urszula Sapeta Bibliografia: Points of Departure Zen Buddhism with a Rinzai View, Eido Shimano Roshi
|